ΤΙΜΕ ΙΝ ΑΤΗΕΝS            




 

ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑ


GREEKS 
IN AUSTRALIA

Explore the Map above

 


 

 

 
Nikos A. Nomikos

 

Φιλολογικά.

(Του Νίκου Λ. Νομικού - ποιητή/ζωγράφου) 

Σε αυτό το πρώτο τεύχος του νέου χρόνου 2010, μαζί με την Φιλολογική παρουσίαση του ποιητή Νίκου - Αλέξη Ασλάνογλου, απευθύνουμε σ' όλους τους απανταχού συμπατριώτες μας, και στην ταλαιπωρημένη μας Πατρίδα, να είναι καλός και δημιουργικός ο νέος χρόνος. Ο Ν. Α. Ασλάνογλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1931, και κυκλοφόρησε την πρώτη του συλλογή το 1954, εκτός της ποιητική ς του δραστηκότητας, έχει δημοσιεύσει και μεταφραστικό έργο, κυρίως από την ποίηση του Ar­thur Rimbaud, και ορισμένα Φιλολογικά μελετήματα όπως, την ποιητική σύνθεση «Μετά τον κατακλυσμό», του Rimbaud, και το δεκαεξάστιχο ποίημα του Paul Eluard «Η Ελευθερία» το οποίο έργο στη Γαλλία, της μεταπολεμικής εποχής, είχε δημιουργήσει μεγάλη αίσθηση στον λογοτεχνικό και γενικά στον πολιτιστικό κόσμο.

Ο ποιητή ς από το 1954 ως το 1963 δημοσιεύει τρείς ποιητικές συλλογές, και το 1970 τυπώνει μια επιλογή από τα ποιήματα της περιόδου 1946-1964.

Από το 1970 κι ύστερα, στο έργο του υπογρά9ει μόνο με το δεύτερο βαφτιστικό του όνομα, Αλέξη _ Ασλάνογλου, και το 1972 κυκλοφορεί μια ακόμα συ J.ογή με τη χρονική ένδειξη 1964-1972.

Ο Ασλάνογλου κράτησε όσα ποιήματα είχε επιλ.ογή του 1970, και αν προσθέσουμε και τα πεΡιει.όμενα της συλλογής του 1972, τότε έχουμε ένα . 'ολο 74 ποιημάτων, για το διάστημα 1946-19 , κι .:ως' ράφει ο

Μ. Αναγνωστάκης στο κριτικό του στοχασμό, το 1972 είναι μια χαμηλή παραγωγή ως προς τον όγκο της, όμως από απόψεως ιδιοσυγκρατίας ιδιάζουσας, ο ποιητής δεν αντιμετοπίζει το βίωμα Kαταπρόσωπ~, όσο αυτό ζητά επίμονα να γίνει γραπτή έκφραση, αλλά αντίθετα, το βίωμα στην περίπτωση του ποιητή, πρωτού γίνει ποίημα χάνει εκείνους τους χυμούς του, κι αυτό δε θα πει ότι ξεραίνεται, αλλά μάλλον λέμε πως στερεοποιείται, και τελικά όταν περάσει στην ποίηση, έχει πλέον αποβάλει κάθε χαρακτηριστικό αυτοβιογραφικό κι έχει αποστιασθεί από τον συγκεκριμένο άνθρωπο που το έχει βιώσει. Παραθέτουμε ένα ποίημα από την έκδοση 1970 όπου παρατηρούμε ένα από τα τρία χαρακτηριστικά της ποιητική ς του Ασλάνογλου, που δεν υπάρχει κανένα σχεδόν ζωντανό πρόσωπο, μα και οι λίγοι άνθρωποι που κυκλοφορούν στα ποιήματά του, δεν αποκτούν κανένα ζωντανό πρόσωπο, αυτό σημαίνει ότι όλοι τους σχεδόν είναι στη διάβαση του ποιητικού πεδίου του Ασλάνογλου, κυριολεχτικά ή μεταφορικά πεθαμένοι.

Με τίναξε η φωνή σου Με τίναξε η φωνή σου εντός μου.

Χρυπούσε παραθυρόφυλλα, σα να σηκώθηκε ξάφνου αέρας, θραύοντας γυαλικά και γλάστρες κι όλο φύτευε γυμνά καλώδια ηλεκτροφόρα, σα να' τανε βλαστοί και ρίζες λουλουδιών και σπόροι, αναδεύοντας φορέματα κι οσμές νεκρές απ' το σεντούκι.

Με τίναξε η φωνή σου και πετάχτηκα.

Απ' τη βεράντα ερχότανε το φως της νύχτας και σε είδα, γυάλινα μάτια υγρά, χυμένα απ' την ομίχλη, κι όμως καθάρια, τόσο καθάρια ανάμνηση, που χρόνια φύλαξα από διάφορα χέρια.

Τότε τα είδα λουσμένα με άλλο φως ματόκλαδα ανοιχτά, βαλσαμωμενα

σαν τα νεκρά πουλιά, τα είδα μές σε γλυκό βυθό, σ' αράγιστο καθρέφτη αποθαμένα, να με κοιτούν αμίλητοι,

σα μάτια σφαγμένου ζώου που ακόμα θυμάται.            '

Στο ποίημα αυτό η μνήμη του ποιητή, είναι δυνατή σαν την ένταση ηλεκτρικής εκκένωσης, αυτό όμως που το ποίημα μας μεταδίδει αποτελεσματικά πιστεύουμε, είναι της υψηλής τάσης της ανάμνησης και της υψηλής τάσης του βιώ ματος.

Βεβαίως για να προσεγγίσουμε απ' όλες τις πλευρές το ποιητικό έργο του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου, θα πρέπει να διαβάσουμε και να μελετήσουμε αναλυτικά, όλο το έργο του, για να μπορέσουμε τελικά να εμβαθύνουμε στη προσωπική κράση του ποιητή, ο οποίος εκτός τις ανθολογίες, έκδ. Άγκυρας 1974, και άλλων, και μια συνέντευξη (εκ βαθέων) στο εξαίρετο βιβλίο «Σε δεύτερο πρόσωπο» των Α. Φωστιέρη και Θ. Νίαρχο, εκδ. Καστανιώτη 1990.

Γενικά, μέσα στο πλήθος των έργων των ποιητών, που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία 35-40 χρόνια, ξεπερνούν την δυνατότητα μελέτης από έναν μόνο αναγνώστη, παρά μόνον από έναν χαλκέντερο μελετητή, και ασκητή της ποίησης.

Εμείς που αγαπάμε την αγιωσύνη του έντεχνου λόγου, απευθύνουμε βαθύ χαιρετισμό στον αείμνηστο ποιητικό πρίγκιπα της Πατρίδας μας, τον Νίκο Αλέξη Ασλάνογλου. 



From the 21st Issue   HELLENIC THEMES 2010 Melbourne
a Bi-lingual Quarterly Informative and Educative Periodical

 


Reproduced with the permission of author


 

 


 

v

 
Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Ο Νίκος Α. Νομικός γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1934, από γονείς νησιώτες. Στο Γαλλικό Γυμνάσιο του Αγίου Μάρκου ανέπτυξε το φυσικό του ταλέντο της ζωγραφικής, μαθητεύοντας κοντά στον Αλεξανδρινό ζωγράφο Γιώργο Γώγο και τον καθηγητή Καλών Τεχνών Ιε&η Κ,ουνίει". Είναι πτυχιούχος Σχεδιαστής Μηχανικός της Τεχνικής Σχολής Αλεξάνδρειας.

Το 1960 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και το 1963 απεφοίτησε ως Μηχανολόγος Υπομηχανικός από τη Δημόσια Τεχνική Σχολή Αθηνών. Το 1965 μετανάστευσε στην Μελβούρνη, όπου διαμένει οικο-γενειακώς.

Βραβεύτηκε για το ζωγραφικό και ποιητικό του έργο και για. την πνευματική του προσφορά στα ελληνικά γράμματα.

Άρχισε να δημοσιεύει τα ποιήματα του στο: περιοδικά 'Σφιγγα'και Αντίποδες' της Μελβούρνης και αργότερα στον 'Κώδικα', θεσσαλονίκη και στην Aκτή', Λευκωσία.


MORE ABOUT
NIKOS NOMIKOS

 


 

 

 
 
Disclaimer
While every effort has been made by ANAGNOSTIS to ensure that the information on this website is up to date and accurate, ANAGNOSTIS  does not give any guarantees, undertakings or warranties in relation to the accuracy completeness and up to date status of the above information.
ANAGNOSTIS will not be liable for any loss or damage suffered by any person arising out of the reliance of any information on this Website

.Disclaimer for content on linked sites
ANAGNOSTIS accepts no responsibility or liability for the content available at the sites linked from this Website.
Το περιοδικό δεν ευθύνεται για το περιεχόμενο άρθρων των συνεργατών.

Anagnostis  P.O.Box 25 Forest Hill 3131 Victoria Australia
 enquiry@anagnostis.info